סוגי האבחונים בבית הכתום

אבחון דידקטי (אבחון לקויות למידה):

מטרתו של האבחון הדידקטי הינה לבחון את התפקוד הלימודי של המאובחן ביחס לבני גילו, לזהות את מוקדי הכוח והמוקדים לחיזוק של התלמיד ולהמליץ על דרכי למידה והיבחנות מותאמות אשר תסייענה לקידומו. לאבחון הדידקטי תפקיד חשוב בתהליך הטיפולי בקשיי למידה והוא מאפשר בניית תוכנית עבודה מתואמת אישית אשר באמצעותה יממש המאובחן את הפוטנציאל הלימודי הטמון בו.  

האבחון הדידקטי נעשה ע"י גורם מוסמך ומקצועי, מומחה ללקויות למידה, בעל תואר שני בלקויות למידה ותעודת הסמכה באבחון דידקטי.

שלבי האבחון הדידקטי

שאלון מקיף

לאחר קביעת האבחון, נשלח להורים ולצוות ההוראה שאלון מקיף אודות שלבי ההתפתחות וקשיו הלימודיים לאורך השנים.

ראיון עומק

נבצע שיחת אינטק עם ההורים (ראיון עומק) לצורך איסוף מידע על הילד, על ההתפתחות, ועל תפקודו, התייחסות לשאלונים שמולאו ולמידע שהתקבל מאבחונים קודמים.

פגישות אבחון

נקיים 2 פגישות אבחון (בממוצע) שאורכן כ- 3.5 שעות, בהן תועבר סוללת האבחון. במסגרת האבחון יבדקו יכולות אקדמיות: קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, מתמטיקה ואנגלית (מכיתה ה'). בנוסף לכך, כל המיומנויות הבסיסיות שעומדות בבסיס תהליכי הלמידה: יכולת שפתית, חשיבה מילולית ובלתי מילולית, יכולת ויזו-מוטורית, יכולות קוגניטיביות ומטה-קוגניציה.

פגישת סיכום

לאחר האבחון נבצע פגישת סיכום עם ההורים, בה יימסר דוח האבחון הכולל את ממצאי האבחון ותוכנית העבודה. מטרת השיחה להסביר להורים את משמעות הממצאים.

אבחון פסיכו-דידקטי:

אבחון מקיף אשר כולל את החלק הדידקטי (ראו אבחון דידקטי) ואת החלק הפסיכולוגי שכולל מבחן אינטליגנציה והתייחסות לעולמו הרגשי של המאובחן.

חשוב ומומלץ שאבחון זה יעשה על שני אנשי מקצוע שונים: פסיכולוג – בעל הסמכה לאבחן ומומחה ללקויות למידה. 

הצורך באבחון פסיכו-דידקטי עולה כאשר:

הילד מבטא קשיים רגשיים המשליכים על תפקודו הלימודי או/ו היומיומי או כאשר קיים חשד לתפקוד שכלי גבולי או נמוך לאורך השנים.

לעתים משרד החינוך דורש לקיים את החלק הפסיכולוגי לצורך ועדת אפיון וזכאות או לצורך למתן התאמות בבחינות ברמה 3 (לדוגמה: מבחן מתואם, מבחן בעל פה ועוד).

שלבי האבחון הפסיכו-דידקטי:

שאלון מקיף

לאחר קביעת האבחון, נשלח להורים ולצוות ההוראה שאלון מקיף אודות שלבי ההתפתחות וקשיו הלימודיים לאורך השנים

ראיון עומק

נבצע שיחת אינטק עם ההורים (ראיון מעמיק) , לצורך איסוף מידע על הילד על ההתפתחות, ועל תפקודו, התייחסות לשאלונים שמולאו ולמידע שהתקבל מאבחונים קודמים.

פגישות אבחון

נקיים 2 פגישות אבחון דידקטי (בממוצע) שאורכן כ- 3.5 שעות, בהן תועבר סוללת המבחנים.

מבחנים השכלתיים

פגישת אבחון עם פסיכולוגית שאורכה כשעה וחצי, בה יועברו מבחנים השכלתיים ומבחן אינטליגנציה.

פגישת סיכום

פגישת סיכום עם ההורים, בה יימסר דוח האבחון הכולל את ממצאי האבחון ותוכנית העבודה. להורים יימסר דוח אינטגרטיבי שנכתב ע"י שני אנשי הצוות. הדוח מספק להורים ולצוות החינוכי והטיפולי תמונה מקיפה ומעמיקה על קשייו וחוזקותיו של המאובחן

בדיקת קשב ממוחשבת (MOXO)

מבחן MOXO הוא מבחן קשב ממוחשב אשר משמש ככלי עזר במתן אבחנה של הפרעת קשב וריכוז.
חשוב להדגיש כי מבחן זה אינו עומד בפני עצמו ואין לראות בו אבחון הפרעת קשב וריכוז.
המבחן נועד על מנת לסייע ולהשלים את האבחון הרפואי (נוירולוג, פסיכיאטר/ רופא מומחה קשב) ולהתאים את הטיפול בהפרעת קשב וריכוז.

קיימת גרסה מותאמת לילדים גילאי 6-12, וגרסה מותאמת לנוער ומבוגרים גילאי 13-70.
המבחן יוצר מציאות מדומה וחושף את הנבדק לגירויים שונים.
על הנבדק להגיב (ללחוץ על כפתור במחשב) בעת הופעת גירוי המטרה.
המבחן מורכב מ-8 שלבים שונים, חלקם ללא מסיחים וחלקם בעלי מסיחים חזותיים, שמיעתיים או משולבים.

בכל שלבי המבחן, נבדק התפקוד של הנבדק ב- 4 מדדים:
1) קשביות (היכולת להגיב בדיוק רב ולהישאר מרוכז)
2) תזמון (זמן תגובה)
3) אימפולסיביות (הנטייה להגיב בפזיזות)
4) היפר-ריאקטיביות (קושי בויסות תגובות מוטוריות)

תוצאות המבדק בעלות מהימנות ותוקף גבוהים. על סמך תוצאות המבחן ניתן יהיה להצביע על חשד להפרעת קשב וריכוז. קיימת אפשרות לעשות מבדק חוזר (תחת הפשעת טיפול תרופתי) במידה ויש צורך במבדק תחת השפעה תרופתית – יש להצטייד מראש עם התרופה המתאימה במינון המתאים. הגרום המוסמך לינתן מרשם לטיפול תרופתי הינו רופא בלבד!

המבדק מתבצע בשעות הבוקר, במקום שקט ונטול גירויים.
המבדק נעשה במחשב בנוכחות איש מקצוע. קיימת גרסה של המבדק כמבחן בית.